Dobrą wiarę w VAT ocenia się według orzecznictwa europejskiego

15.12.2014 / Publikacje / Podatki

Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważne dla podatników VAT orzeczenie dotyczące tzw. dobrej wiary w zakresie nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego. W wydanym 9 października 2014 r. (sygn. I FSK 664/14) wyroku, NSA sprzeciwił się dokonywaniu wykładni pojęcia dobrej wiary kupieckiej w oparciu o regulacje cywilnoprawne, tj. art. 169 kodeksu cywilnego, nakazując, by w zakresie oceny istnienia dobrej wiary przedsiębiorcy w weryfikacji kontrahentów odwoływać się wyłącznie do dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

NSA orzekł, że na gruncie podatku VAT zagadnienie należytej staranności kupieckiej (tzw. dobrej wiary) ma swoje bezpośrednie źródło i właściwe jemu rozumienie w unijnym prawie podatkowym kształtowanym orzecznictwem TSUE, a nie w polskim prawie cywilnym, a co za tym idzie ani sądy, ani organy podatkowe nie powinny stosować uregulowań krajowego prawa cywilnego do orzekania o sytuacji prawnopodatkowej podatników w zakresie nabycia prawa do odliczenia. Powinny również indywidualnie oceniać każdą sprawę pod kątem tego, czy podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, że transakcja, w której uczestniczył wiąże się z przestępstwem w dziedzinie podatku VAT.

Sąd orzekający powołał bogate orzecznictwo wspólnotowe (m.in. w sprawach C-80/11 i C-142/11 Mahagében i Dávid, C-324/11 Tóth oraz w polskiej sprawie C-33/13), zgodnie z którym przepisy wspólnotowe stoją na przeszkodzie praktyce krajowej, w ramach której organ podatkowy odmawia prawa do odliczenia z tego powodu, iż podatnik nie upewnił się, że wystawca faktury za towary, których prawo do odliczenia ma dotyczyć, jest podatnikiem, że dysponował on tymi towarami i był w stanie je dostarczyć oraz że wywiązał się z obowiązku złożenia deklaracji i zapłaty podatku od wartości dodanej, albo z tego powodu, że podatnik nie posiada, poza fakturą, innych dokumentów potwierdzających spełnienie powyższych warunków, mimo że spełnione są warunki materialne i formalne powstania prawa do odliczenia, a podatnik nie miał przesłanek podejrzewać, że wystawca faktury dopuścił
się nieprawidłowości lub przestępstwa. W orzecznictwie europejskim przyjęto również zasadę, że niezgodne z prawem jest sankcjonowanie odmową możliwości skorzystania z prawa do odliczenia przez podatnika, który nie wiedział i nie mógł wiedzieć, że w ramach danej transakcji dostawca dopuścił się przestępstwa lub że inna transakcja w łańcuchu dostaw, dokonana przed transakcją przeprowadzoną przez owego podatnika lub po niej, miała miejsce z naruszeniem przepisów o podatku VAT (np. wyrok w sprawie C 409/05 Teleos, w sprawach połączonych C-354/03, C-355/03
i C-484/03 Optigen, Fulcrum Electronics i Bond House Systems oraz wyroki
C-439/04 i C-440/04 Axel Kittel i Recolta Recycling). Przytoczono jednocześnie tezę, zgodnie z którą podmioty prawa nie mogą
powoływać się na przepisy prawa unijnego w celu popełnienia przestępstwa lub nadużycia swoich uprawnień (tak np. wyrok w sprawie C-255/02 Halifax i in.).

Przedmiotowe zagadnienie jest szczególnie istotne dla podatników działających w branżach narażonych na działania podmiotów, których celem jest wyłudzanie nienależnego zwrotu podatku VAT. Przykładem takich działań jest mechanizm „karuzeli podatkowej”, polegający (szczególnie w kontekście transakcji wewnątrzwspólnotowych) na dokonywaniu szeregu transakcji pomiędzy podmiotami formalnie istniejącymi w odpowiednich rejestrach, w toku których w pewnym momencie nie dochodzi do faktycznego wykonania czynności opodatkowanej, dochodzi natomiast do wyłudzenia przez poszczególne podmioty zwrotu podatku z budżetu państwa. Dla lepszego zakamuflowania tych struktur, przestępcy bardzo często dobierają do udziału w tych łańcuchach uczciwych przedsiębiorców. Po uzyskaniu stosownych kwot podmioty przestępcze z reguły znikają, zaś organy podatkowe w praktyce ścigają podmioty nieświadome swojego uczestnictwa w powyższym procederze, między innymi odmawiając im prawa do odliczenia. Zarówno Europejski Trybunał Sprawiedliwości, jak i obecnie TSUE niejednokrotnie wskazywały, że tak restrykcyjne podejście organów podatkowych może naruszać zasadę neutralności podatku od wartości dodanej, której nieodłącznym elementem jest istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera






    Powiązane

    13.09.2024 / Aktualności

    Mateusz Krawczyński o zwolnieniu z CIT dla ASI dla dziennika Rzeczpospolita

    09.07.2024 / Aktualności

    Kamil Książek o fundacjach rodzinnych w artykule dla Infor

    01.07.2024 / Aktualności

    Natalia Dołowa o zaliczaniu wydatków na energię do kosztów kwalifikowanych dla dziennika Rzeczpospolita

    26.04.2024 / Publikacje

    Podatek minimalny dla podatników CIT od 1 stycznia 2024 roku

    03.04.2024 / Publikacje

    Rozliczenie roczne PIT za 2023 rok

    29.02.2024 / Publikacje

    Zmiany w amortyzacji budynków niemieszkalnych i budowli od 1 stycznia 2024 r.

    Powrót na górę