Koniec anonimowości w spółkach akcyjnych i S.K.A. Zbycie akcji będzie uzależnione od zgody rejestru.
05.07.2019 / Publikacje / Spółki i obsługa korporacyjna
W środę 3 lipca b.r. Sejm opowiedział się za dalszym prowadzeniem prac nad projektem zmian w przepisach przewidującym wprowadzenie obowiązkowej dematerializacji akcji imiennych i akcji na okaziciela wszystkich spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych. Po skierowaniu projektu do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach Komisja ta po rozpatrzeniu projektu na posiedzeniu w dniu 4 lipca 2019 wniosła o uchwalenie projektu ustawy bez poprawek.
Podsumowanie najważniejszych założeń projektu:
- zniknie podział na akcje imienne i akcje na okaziciela;
- przestanie istnieć anonimowość akcjonariuszy na okaziciela;
- rejestr akcjonariuszy będzie jawny dla spółki i jej akcjonariuszy oraz organów państwowych;
- wszyscy akcjonariusze będą rejestrowani w rejestrze prowadzonym m.in. przez domy maklerskie;
- skuteczne zbycie akcji będzie uzależnione od wpisu do rejestru prowadzonego przez dom maklerski; według oceniających projektowane zmiany, mogą doprowadzić do tego, iż podmiot prowadzący rejestr de facto będzie decydować o tym, kto (i czy) staje się akcjonariuszem spółki;
- wypłaty dywidend będą dokonywane obowiązkowo za pośrednictwem m.in. domów maklerskich;
- na każdą spółkę akcyjną i komandytowo-akcyjną zostanie nałożony obowiązek posiadania strony internetowej, na której spółka będzie publikować informacje dla akcjonariuszy.
Zgodnie z oceną skutków regulacji rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw 1):
- Skutkiem wejścia w życie proponowanych zmian będzie wyeliminowanie kategorii akcji imiennej oraz akcji na okaziciela i wprowadzenie w ich miejsce akcji rejestrowych.
- Dematerializacja akcji zakłada istnienie rejestru akcjonariuszy, w którym ujawniane będą akcje rejestrowe i wszystkie prawa z nimi związane (zmiana formy akcji z papieru wartościowego na zapis w systemie teleinformatycznym).
- Nastąpi wprowadzenie obowiązku rejestracji akcji zdematerializowanych w tzw. rejestrze akcjonariuszy, którego prowadzenie powierzone zostanie podmiotom kwalifikowanym, tj. uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych zgodnie z przepisami o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczna firma inwestycyjna). Decyzję o wyborze prowadzącego rejestr podejmować będzie walne zgromadzenie.
- Stworzony rejestr akcjonariuszy ma być jawny dla spółki i jej akcjonariuszy. Organy państwa będą miały do niego dostęp na zasadach tajemnicy bankowej.
- Przeniesienie praw z akcji zdematerializowanej następować będzie z chwilą dokonania w rejestrze akcjonariuszy odpowiedniego wpisu.
- Według proponowanych zmian podmiot trzeci będzie – dokonując wpisu w rejestrze – de facto decydował o skuteczności przeniesienia praw z akcji oraz ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego na akcji (projektowany art. 328(9) k.s.h.). Ponadto, będzie także dokonywać wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy (projektowany art. 328(10) i art. 328(2) § 2 k.s.h.), rejestrować prawa poboru z akcji (projektowany art. 328(2) § 2 k.s.h.), dokonywać wykreślania z rejestru akcjonariuszy akcjonariusza pozbawionego przez spółkę praw udziałowych z racji nieuiszczenia zaległej wpłaty na akcje. De facto to podmiot trzeci będzie decydować, kto staje się akcjonariuszem spółki. Podmiot ten uzyska niejako uprawnienia do decydowania, kto jest akcjonariuszem.
- Nie do końca jasna jest natomiast rola podmiotu prowadzącego rejestr w zakresie dokonywania wpisów do rejestru. Z jednej strony w projekcie wskazuje się, że podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy nie ma obowiązku badania zgodności z prawem oraz prawdziwości dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu (w tym podpisów zbywcy akcji lub osób ustanawiających ograniczone prawo rzeczowe), z drugiej zaś może to uczynić w oparciu o uzasadnione wątpliwości. Wydaje się, że przepisy te mogą powodować niejasności co do zakresu obowiązków i odpowiedzialności podmiotu prowadzącego rejestr. Już samo sformułowanie „uzasadnionych wątpliwości” jest na tyle niedookreślone, że mogą powstać trudności z nadaniem mu konkretnej treści normatywnej.
Niezależnie od powyższych zmian, opisywany projekt przewiduje nałożenie na każdą spółkę akcyjną i komandytowo-akcyjną obowiązku posiadania strony internetowej, na której spółka będzie publikować informacje dla akcjonariuszy.
Źródła:
- Ocena skutków regulacji rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3541), Agnieszka Tomaszewska, ekspert ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych;
- Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.
Przebieg prac można śledzić pod poniższym adresem:
Powiązane
22.04.2024 / Aktualności
Brajan Ostatkiewicz o ochronie wierzycieli w reorganizacji transgranicznych dla Legalis
17.08.2023 / Publikacje
Rewolucja w reorganizacjach przedsiębiorstw, czyli o zbliżających się zmianach w KSH