Staranność w biznesie – na co uważać podczas zakupów
17.09.2016 / Aktualności
Należyta staranność w biznesie – na co uważać podczas zakupów
W biznesie często mówi się o „staranności” lub „należytej staranności” w znaczeniu potocznym. Nie każdy jednak wie, że „należyta staranność” ma istotne znaczenie prawne, a skutki jej niedochowania, w szczególności w transakcjach nabycia, mogą być opłakane i nieodwracalne.
Należyta staranność to, najprościej mówiąc, wzorzec zachowania wyrażający się w zaangażowaniu i dbałości o wykonanie swoich obowiązków. Należyta staranność najczęściej jest odnoszona do wykonania zobowiązania. Na przykład produkując towar lub wykonując usługę dla klientów, każdy powinien dochować „należytej staranności”, która w przypadku przedsiębiorców zostaje podwyższona przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności (zgodnie z art. 355 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego). Ustawodawca przewiduje zatem wyższe oczekiwania co do umiejętności, wiedzy, skrupulatności i zapobiegliwości przedsiębiorcy, wymagając od niego tzw. podwyższonej staranności. Należyta staranność profesjonalisty obejmuje także znajomość obowiązującego prawa oraz następstw z niego wynikających w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 17.08.1993 r.; III CRN 77/93).
Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że niedochowanie „należytej staranności” może mieć istotne znaczenie w przypadku nabywania różnego rodzaju aktywów, poczynając od każdej rzeczy ruchomej, poprzez nieruchomości, kończąc nawet na nabywaniu przedsiębiorstw.
Czytaj więcej na: mycompanypolska.pl
Powiązane

01.04.2025 / Aktualności
Uwaga! Próba oszustwa! Podszywanie się pod kancelarię Sadkowski i Wspólnicy