Podatkowe rozliczenie subwencji PFR
02.01.2021 / Publikacje / Podatki
W obliczu trwającej w kraju już ponad rok pandemii wirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę COVID-19 przed podatnikami pojawiają się kolejne wyzwania podatkowe tym razem związane z rozliczeniem otrzymanej pomocy rządowej, w tym zwłaszcza subwencji otrzymanej z Państwowego Funduszu Rozwoju (dalej: PFR).
W świetle zaprezentowanej pod koniec kwietnia 2021 r. Aktualizacji Programu Konwergencji (dalej: APK), zostało zaprezentowane stanowisko rządu w sprawie umorzenia subwencji dla podatników i skutków podatkowych z tego wynikających. W APK możemy odnaleźć, stanowisko zgodnie z którym to:
“Umorzenie subwencji dla podatników – finansowanych z PFR – stanowi dla podatnika/przedsiębiorcy przysporzenie, tj. dodatkowy element podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Z tego powodu planowane zaniechanie poboru podatku od wartości umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji finansowej generuje, w stosunku do obecnych zasad podatkowych, ujemny skutek budżetowy względem sytuacji, kiedy kwota umorzenia wliczana byłaby do podstawy opodatkowania”.
Z powyższego wynika, iż planowanym działaniem rządu jest zaniechaniem poboru podatku od wartości umorzonej subwencji finansowej z PFR.
Podatnicy już rozpoczęli proces rozliczeń z Tarczy Finansowej 1.0 jednakże wciąż nie ma odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, które wprowadziłyby w życie rozwiązania zapowiedziane w APK. Przypomnieć bowiem należy, że np. wydanie decyzji przez PFR w przedmiocie umorzenia subwencji w maju 2021 skutkować będzie koniecznością zapłaty podatku do 21 czerwca 2021 r. (z uwagi na to, że termin płatności przypada na 20 czerwca tj. niedzielę).
Jak wskazuje się w APK zachowuje on swą aktualność na dzień 22 kwietnia 2021 r., od tego czasu minęło już kilka tygodni, a brak odpowiednich rozwiązań normatywnych powoduje niepewność podatników, którzy stali się beneficjentami otrzymanej pomocy z PFR.
Istnieje szereg rozwiązań normatywnych, na podstawie których to zapowiadane rozwiązania w APK mogą zostać wdrożone do systemu prawa. Ustawodawca może zmienić ustawę poprzez literalne wskazanie w treści ustawy, iż przychód z umorzenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Kolejnym możliwym rozwiązaniem jest zwiększenie katalogu ustawowego w zakresie zwolnień w podatku dochodowym. Natomiast trzecie rozwiązanie legislacyjne sprowadzałoby się do wydania rozporządzenia przez ministra właściwego ds. finansów publicznych dotyczącego zaniechania poboru podatku w zakresie umorzonej subwencji PFR.
Powstają zatem pytania jakie rozwiązanie zostanie wprowadzone do polskiego porządku prawnego
i kiedy to nastąpi?
Stan niepewności podatników z dnia na dzień się zwiększa, a brak odpowiedniej reakcji ustawodawcy pogłębia ten stan. Konieczna zatem jest niezwłoczna reakcja prawodawcy, mając na względzie konieczność poszanowania zasady pewności prawa nawet w dobie pandemii COVID-19.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani szczegółowymi informacjami w odniesieniu do wskazanego powyżej zakresu, uprzejmie prosimy o kontakt.
Anna Kuleszyńska, Radca prawny, Doktor nauk prawnych, e-mail: a.kuleszynska@siw.pl
Powiązane

13.09.2024 / Aktualności
Mateusz Krawczyński o zwolnieniu z CIT dla ASI dla dziennika Rzeczpospolita

01.07.2024 / Aktualności
Natalia Dołowa o zaliczaniu wydatków na energię do kosztów kwalifikowanych dla dziennika Rzeczpospolita

29.02.2024 / Publikacje
Zmiany w amortyzacji budynków niemieszkalnych i budowli od 1 stycznia 2024 r.