Rezydencja podatkowana Malcie

06.12.2022 / Publikacje / Podatki / Spółki i obsługa korporacyjna

Rezydencja podatkowa na Malcie – Informacje ogólne

Najważniejszym krokiem, jaki trzeba podjąć w celu rzeczywistej zmiany rezydencji podatkowej, jest dokonanie zmiany ośrodka interesów osobistych (rodzina, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów itp.) i ekonomicznych (miejsce prowadzenia działalności zarobkowej/gospodarczej, źródło dochodów, zasiadanie w organach zarządczych osób prawnych, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy itp.).

Kluczowym zagadnieniem jest zmiana miejsca zamieszkania pod względem faktycznym tj. osobowym wraz z rodziną. Ta wiąże się z wynajęciem lub nabyciem nieruchomości w docelowym kraju, opłacaniem lokalnych rachunków i przebywaniem na terenie innego kraju co najmniej 183 dni w roku podatkowym, czyli kalendarzowym (w rozumieniu pobytu zgodnie z nowym centrum interesów życiowych i gospodarczych).

Ponadto zgodnie z polskimi regulacjami i interpretacjami podatkowymi rekomendowane jest:

  • wyrejestrowanie się z wszelkich organizacji politycznych, kulturalnych, społecznych, również z opieki zdrowotnej;
  • zabranie ze sobą bądź wyzbycie się (sprzedaż, wyrejestrowanie), ruchomości, których jest się właścicielem;
  • wyzbycie się (np. sprzedaż lub wynajem) nieruchomości. Co do zasady bycie właścicielem nieruchomości nie ma wpływu na samą zmianę rezydencji (Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2009 r., IPPB4/415-94/09-2/JS) – chodzi bowiem o to, by nie była aktualnym i dostępnym miejscem zamieszkania podatnika. Zdecydowanie najbardziej rekomendowana jest sprzedaż nieruchomości, wynajmowanie nieruchomości pociąga za sobą bowiem ograniczony obowiązek podatkowy co oznacza, że przychód z wynajmu nieruchomości położonej na terytorium RP, będzie musiał być rozliczany w kraju jej położenia;
  • rozwiązanie (jeśli istnieje) umowy o pracę;
  • zamknięcie działalności gospodarczej;
  • rezygnacja z funkcji pełnionych w zarządach spółek/innych podmiotów, przy czym posiadanie udziałów/akcji nie ma wpływu na zmianę rezydencji podatkowej;
  • posiadanie rachunków bankowych w Polsce lub spłacanie kredytów, również nie wpływa na zmianę rezydencji podatkowej, jednak tak jak w przypadku nieruchomości, należałoby pozbyć się lokalnych zobowiązań finansowych oraz pozamykać rachunki bankowe i przetransferować środki pieniężne na konto w innym państwie;
  • wymeldowanie się z miejsca stałego zameldowania – generalnie meldunek nie ma wpływu na zmianę rezydencji, gdyż głównym kryterium jest miejsce zamieszkania, nie miejsce zameldowania, jednak rekomendowane jest wymeldowanie się z polskiego adresu;
  • opcjonalnie (nie jest to konieczne), przed wyjazdem można złożyć do Urzędu Skarbowego, w którym podatnik rozliczał się do tej pory, zgłoszenie o zmianie miejsca zamieszkania na odpowiednim formularzu – ZAP-3, w takim zgłoszeniu jednak należy podać nowe miejsce zamieszkania;
  • zmiana ośrodka interesów życiowych następuje wraz z wyjazdem z terytorium kraju w celu zmiany miejsca zamieszkania, tj. zmiany kraju stałego pobytu;
  • wskazane jest jak najbardziej szczegółowe udokumentowanie pobytu w nowym krajem rezydencji (m.in. umowa najmu nieruchomości, rachunki za związane z opłatami za tę nieruchomość, korespondencja z urzędowymi organami państwa rezydencji, inne rachunki związane z przebywaniem na miejscu);
  • podawanie we wszelkiej korespondencji zagranicznego adresu zamieszkania – zwłaszcza w sprawach urzędowych;
  • w przypadku zmiany kraju zamieszkania w trakcie roku podatkowego, należy pamiętać o złożeniu deklaracji PIT do 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego, która dzieli się na dwa okresy – do momentu wyjazdu całość dochodów, powinna być rozliczona w Polsce, a od momentu wyjazdu, tylko dochody uzyskane na terytorium RP (np. z wynajmu nieruchomości czy zaległego wynagrodzenia za pracę itp.);
  • należy uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej w kraju, do którego przenosi się centrum interesów osobistych i gospodarczych, przy jego wydaniu organ zagraniczny dokona weryfikacji, czy dana osoba faktycznie nabyła rezydencję danego państwa poprzez sprawdzenie, czy podatnik mieszka w danym kraju – nabył lub wynajął nieruchomość np. poprzez weryfikację umowy najmu, a także skąd pochodzą jego dochody  – zazwyczaj poprzez weryfikację wpływów na rachunek w ciągu trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o uzyskanie rezydencji, które mogą pochodzić również np. z darowizny;
  • opcjonalnie, można również wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową, w którym należy opisać dokładnie zdarzenie przyszłe i opisać swoje stanowisko odnośnie zmiany rezydencji, uzyskanie takiej interpretacji jest swego rodzaju ochroną w przypadku ewentualnego kwestionowania przez polskie organy podatkowe zmiany rezydencji podatkowej.

Maltańska rezydencja podatkowa – osoby fizyczne:

Rezydencję podatkową osób fizycznych na Malcie reguluje ustawa o podatku dochodowym, która w art. 2 wskazuje: 

„Rezydent na Malcie” w odniesieniu do osoby fizycznej oznacza osobę, która mieszka na Malcie, z wyjątkiem okresowych nieobecności, które są uzasadnione zgodnie z twierdzeniem takiej osoby.

Rezydencja podatkowa osoby fizycznej na Malcie wymaga zatem stałego pobytu, z przerwami, które pozwalają nadal określić stałe miejsce zamieszkania na Malcie. Istotne jest negatywne oświadczenie dotyczące tego, że dana osoba nie zamierza przebywać poza Maltą dłużej niż 183 dni w roku kalendarzowym.”

Zatem pewną granicą czasową jest pobyt na Malcie przez minimum pół roku w ciągu roku poprzedzającego dokonanie oceny ewentualnej rezydencji. Rezydent nie musi przebywać na Malcie w sposób ciągły. Może na nią przybyć kilkukrotnie, ale łącznie w ciągu roku powinien przebywać na Malcie ponad 183 dni.

Weryfikacja przesłanek niezbędnych do uzyskania statusu rezydenta

Następujące czynniki, są brane pod uwagę przy weryfikacji przesłanek niezbędnych do uzyskania statusu rezydenta podatkowego na Malcie: 

  • Miejsce zamieszkania;
  • Rzeczywiste przebywanie na Malcie dłużej niż 183 dni;
  • Regularność oraz częstotliwość wizyt;
  • Zamiar pozostawania na Malcie;
  • Więzi urodzenia;
  • Więzi o charakterze rodzinnym;
  • Więzi o charakterze biznesowym.

Rodzaje rezydencji podatkowej

Maltański system prawny przewiduje cztery rodzaje rezydencji podatkowej, którą mogą uzyskać cudzoziemcy: 

  • “Ordinary residence” – tzw. rezydencja zwykła, najkorzystniejszy i najczęściej rekomendowany rodzaj rezydencji podatkowej, dzięki któremu osoba fizyczna może uzyskać maltański numer NIP. Jest to niezwykle istotne z uwagi na przepisy dotyczące spółek zagranicznych kontrolowanych (“CFC – Controlled Foreign Company”) oraz standardy raportowania (“CRS – Common Reporting Standard”). Koncepcja CFC) polega na konieczności uwzględniania i opodatkowania przez polskiego podatnika, posiadającego nieograniczony obowiązek podatkowy, dochodów pochodzących z kontrolowanego przez tego podatnika podmiotu powiązanego (spółki, fundacji), mającego siedzibę w tzw. raju podatkowym lub też w określonych przypadkach na terenie UE; celem regulacji CFC jest przede wszystkim wykluczenie sytuacji, w której polski podatnik transferuje dochody do podmiotu powiązanego, mającego siedzibę w kraju stosującym niski poziom opodatkowania lub całkowite zwolnienie z opodatkowania; polskich podatników obowiązuje nieograniczony obowiązek podatkowy odnoszący się do dochodów uzyskiwanych na całym świecie., na Malcie natomiast w odniesieniu do dochodów osób fizycznych, obowiązuje zasada terytorialności, zgodnie z którą nie płacą one podatku od dochodów uzyskanych ze źródeł leżących poza terytorium Malty, a obowiązek podatkowy powstaje tylko jeśli dochód zostanie otrzymany na Malcie lub zostanie przenisiony do majątku gromadzonego na Malcie.
  • “Permanent residence” – Obywatele Unii Europejskiej, Szwajcarii a także mieszkańcy Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą ubiegać się o tzw. stałą rezydencję na Malcie na podstawie stałego, legalnego pobytu na Malcie trwającego co najmniej 5 lat. Osoby ubiegające się o uzyskanie takiego rodzaju rezydencji podatkowej na Malcie, nie powinny przebywać poza jej terytorium dłużej niż 6 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego.
  • “Long-term residence” – Osoby niebędące obywatelami Unii Europejskiej mogą starać się o rezydencję długoterminową,o ile przebywają na Malcie legalnie i nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat. Wnioskodawcy ubiegający się o ten typ rezydencji nie powinni opuszczać terytorium Malty na dłużej niż 6 miesięcy w ciągu jednego roku kalendarzowego, a łącznie – w ciągu
    tych 5 lat – nie dłużej niż 10 miesięcy;
  • “Temporary residence” – o taki rodzaj rezydencji mogą ubiegać się tylko w indywidualnych przypadkach osoby niebędące obywatelami Unii Europejskiej, które przebywają na Malcie dłużej niż 3 miesiące.

Procedura

Procedura uzyskania maltańskiej rezydencji podatkowej (tzw. “ordinary residence”) wymaga następujących krajów: 

  • udowodnienie posiadania ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość, uprawniającego do przekroczenia maltańskiej granicy; w praktyce polega na dysponowaniu notarialnie poświadczoną kopią paszportu;
  • założenie lub posiadanie konta bankowego, na którym będą weryfikowalne wpływy przynajmniej z trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zagranicznej rezydencji podatkowej, na podstawie których można stwierdzić, że dana osoba jest w stanie utrzymać siebie i domowników, przy czym akceptowalne są także dochody z darowizny lub dochody pasywne; ponadto natura tych wpływów nie powinna uniemożliwiać przebywania na Malcie przez co najmniej 183 dni w roku;
  • przygotowanie wyciągu z w/wkonta w języku angielskim lub przetłumaczonego przysięgle na język angielski;
  • uzyskanie lokalnego, waznego ubezpieczenia zdrowotnego, obejmującegoubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, na wypadek zdiagnozowania jakiejkolwiek choroby oraz od wszystkich innych ryzyk, które musi być wydane i poświadczone przez ubezpieczyciela zarejestrowanego na Malcie, a także musi obejmować osoby pozostające na utrzymaniu wnioskodawcy;
  • potwierdzenie posiadania prawa do nieruchomości na cele mieszkaniowe, która stanowi centrum interesów życiowych wnioskodawcy tj. zakupu lub wynajmu lokalnej nieruchomości; przy czym w przypadku wynajmu mieszkania/domu, równowartość miesięcznego czynszu najmu powinna wynosić – ok. 800 – 1.000 EUR, tak aby minimalny roczny koszt najmu wynosił minimum 9.600 EUR, natomiast w przypadku zakupu nieruchomości jej wartość nie powinna być niższa niż 275.000 EUR;
  • niezbędne są także osobiste wizyty we właściwym urzędzie przy złożeniu wniosku o uzyskanie rezydencji podatkowej i odbiorze certyfikatu rezydencji, które są przeprowadzane w jednym z języków urzędowych obowiązujących na Malcie (maltański lub angielski);
  • “opinia” o osobie wnioskującej o status rezydenta w formie apostillowanego I przysięgle przetłumaczonego dokumentu,, którym zazwyczaj jest zaświadczenie o niekaralności z kraju wcześniejszego stałego pobytu.

Rozpatrzenie wniosku o uzyskanie rezydencji podatkowej na Malcie trwa około 5-6 tygodni, choć z uwagi na specyficzne okoliczności związane z indywidualną sytuacją aplikującego, termin ten może ulec wydłużeniu.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera






    Powiązane

    13.09.2024 / Aktualności

    Mateusz Krawczyński o zwolnieniu z CIT dla ASI dla dziennika Rzeczpospolita

    09.07.2024 / Aktualności

    Kamil Książek o fundacjach rodzinnych w artykule dla Infor

    01.07.2024 / Aktualności

    Natalia Dołowa o zaliczaniu wydatków na energię do kosztów kwalifikowanych dla dziennika Rzeczpospolita

    26.04.2024 / Publikacje

    Podatek minimalny dla podatników CIT od 1 stycznia 2024 roku

    03.04.2024 / Publikacje

    Rozliczenie roczne PIT za 2023 rok

    29.02.2024 / Publikacje

    Zmiany w amortyzacji budynków niemieszkalnych i budowli od 1 stycznia 2024 r.

    Powrót na górę